Livet som dansk landslagslöpare och tävlingspremiär!

Jag har sedan tre veckor tillbaka flyttat till Århus där jag kommer spendera den mesta tiden under våren som en del i satsningen mot EM och även ett steg i att utveckla min löpning än mer. Under den korta tid jag varit här har det blivit mycket träning och även lite tävling då jag var över i Sverige och sprang Panvåren första helgen i mars. Träningen är lite annorlunda mot vad jag är van vid men jag försöker anpassa mig samtidigt som jag fortfarande håller kvar vid min filosofi som fungerat väldigt bra hittills under vintern. Största skillnaden är nog ändå att första passet startar kl 08.00 varje dag vilket har gjort att jag fått lite mer disciplin i både sömn och träningsrytm mot hur det har varit i Göteborg. Det är riktigt spännande att jag kan vara en del av det danska landslaget och får vara med och träna med dem då jag får riktigt bra sparring på passen varje dag vilket gör att jag i alla fall får lite mer motivation att både genomföra passen bättre men också förberedda mig ordentligt. Nästa helg är det Danish Spring och sedan åker jag på läger till Slovenien tillsammans med danskarna i två veckor innan första Swedish league drar igång med EM tester som jag ser fram emot och jag för första gången får se hur träningen har stått sig under vintern. Fick ett smakprov som sagt under Panvåren då jag sprang två tävlingar och i alla fall fick se att det är inget fel på farten då vi kom ned på nästan 4:20/km trots att jag slarvade lite med orienteringen vilket jag hoppas jag ska kunna slipa på under Slovenien så att jag kommer väl förberedd till Swedish league!

2 thoughts on “Livet som dansk landslagslöpare och tävlingspremiär!

  1. Emil Granqvist

    Du skrev i förra inlägget att du försöker hålla dig till polariserad träning, dvs högintensivt och lågintensivt – ingen mellanmjölk. Hur fungerar det med danska landslaget? Om jag förstått det rätt tränar de väldigt mycket tröskelpass och relativt hårda distanspass.

    Lycka till inför säsongen!

    Reply
    1. Johan Post author

      Du har helt rätt att de tränar lite annorlunda mot min filosofi. Jag försöker fortfarande hålla kvar vid min träning då jag kör lite ”långsammare” på vissa träningar. På en normal vecka brukar jag köra ca 3 pass på hög intensiv och resten lågintensiv träning. Under vinterperioden som har varit fram till denna veckan har det fungerat bra att jag springer i mitt tempo. På vissa intervall pass då danskarna ska springa i t.ex. zon 4 så har jag sprungit i min zon 5 istället och det är inte mycket skillnad i farten ändå. Nu börjar däremot perioden då man ska förbereda sig inför säsongen och nu blir det mer pass i tröskelfart. Jag behöver ju också komma in i tävlingsfarten så det stämmer bra med min filosofi även om jag kommer stanna kvar i zon 1 på distanspassen och springa själv;) vilket jag nästan alltid måste göra då ingen vill springa så sakta som jag gör:) Fast lite fler pass med högintensitet kommer jag köra fast då inte så långa pass.
      Tackar hoppas du också är redo!

      Reply

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *