Äntligen dags för en nystart

Det är nu ca 130 dagar sedan jag fick en muskelbristning i mitt högra baklår. Sedan dess har jag sakta men säkert jobbat för att kunna komma tillbaka till den nivån jag hade i början på säsongen 2013. Riktigt så långt har jag ännu inte nåt men nu har jag äntligen börjat komma igång med träningen fullt ut och det känns för första gången ganska så bra i både kropp och själ just nu. Det vill säga att jag kan springa fort utan att bli trött direkt. Jag har även fått upp motivationen igen och börjar nu ställa in siktet mot 2016 och hemma VM i Strömstad. Resan dit kommer bli tuff men jag tror det ska bli riktigt spännande och ser fram emot det väldigt mycket. Första delmålet på vägen blir Turkiet och den medeldistansen som också är första deltävlingen i Världscupen för 2014. Vi åker dit v.9 så det är bara 20 dagar kvar. Innan dess är det dessutom ett läger i Spanien som jag åker till redan nu på fredag för att ladda upp tekniken igen så att den sitter innan Turkiet. Det ska bli härligt även om träningsförhållandena varit väldigt bra här i Göteborg i år att komma ner till lite varmare breddgrader och träna in ovan terräng.

Under tiden jag har återhämtat mig och samlat kraft inför årets säsong så har jag även passerat mitt träningsår och även då mitt tävlingsår 2013. För att göra en kort sammanfattning var det mitt bästa tävlingsår någonsin då jag nådde min största framgång någonsin både som individuell löpare (2:a på en Världscup) och som stafettlöpare då jag tillsammans med GMOK blev 6:a på jukola vilket var riktigt kul. Att jag dessutom kunde toppa vårsäsongen med ett SM-guld är såklart också väldigt kul. Men tyvärr så slutar det roliga där då jag efter Jukola knappt kunde tävla så mycket mer. Jag hann med ett VM som jag längtat efter men som slutade i lite besvikelse i och med att kroppen inte alls kändes bra. Positivt dock att jag trots allt lyckades nå en 14:e plats på medeldistansen som nu också är personbästa på ett VM. Efter VM så kan jag väl säga att jag gick lite i idé för att ladda inför SM men det slutade ju innan det hann börja med en avsliten lårmuskel som sagt och resten av hösten ställdes in. Detta påverkade såklart även mitt träningsår vilket gör att jag inte riktigt nådde upp till de mål jag hoppats kunna nå med min träning. Sammanfattningsvis blev det ca 420 timmar träning totalt. Det blev 200 timmar orientering och 150 timmar ren löpning. I jämförelse är det ca 60 timmar mindre än året innan så det är lite synd att tappa så men som sagt det har sin förklaring. I år är målet att försöka nå upp mot 500 timmar för att kunna bli stabil runt 600 om något år. Men det viktigaste blir ändå att vara hel och frisk då jag vet att det i längden alltid är bäst att kunna träna oavbrutet.

För övrigt så var jag i Bergen under förra veckoslutet och deltog på Bergen Sprint Camp. Jag ser mig själv inte som en sprinter direkt så det var kul att utmana sig lite genom att försöka ladda inför varje lopp trots misstag på loppet innan. Så det gav förutom riktigt bra sprint träning även bra träning att förbereda sig inför tävling vilket jag alltid har nytta av. Kartor med mera finns på deras hemsida som du hittar här

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *