Träning, utvärdering och laddning

Just nu pågår sista förberedelserna inför Jukola som jag ser fram emot väldigt mycket. Jag tycker att vi har ett bra lag och med löpare som är i lite bättre form än förra året då jag själv dessutom inte alls var i slag för den finska stafetten. Jag tror och hoppas att vi skall kunna vara med i toppen så länge som möjligt och till slut kunna placera oss högt upp och åtminstone kunna bli bättre än vad jag själv varit tidigare vilket skulle vara 28:a. Förberedelserna inför Jukola tycker jag har varit bra den sista tiden men för några veckor sedan i samband med Silva league avslutningen samt EM så hade jag inte alls så höga tankar om Jukola. Men efter en tid av mer träning än tidigare under våren samt att jag försökt leta motivation till sommarens äventyr har gett mig lite ny energi vilket gör att det också börjat kännas ganska så bra igen på de längre distanserna. Så nu ser jag faktiskt fram emot 15km finsk terräng på söndag!

Inför VM som det nu inte är allt för lång tid har jag också börjat strukturera upp min träning för att jag och Ola skall kunna håll koll på alla detaljer som behöver klaffa under VM. Jag känner att jag borde kunna kom in i mästerskapet med mycket motivation samt att jag kommer vara i bra form fysisk. Just den biten har ju inte riktigt lyckats på senaste EM och VM direkt. Jag tror det beror mycket på att jag inte har gjort jobbet med träning under tävlingsperioden som är alldeles för lång för att den skall passa mig. Från slutet av Mars till slutet av Maj skulle jag vara på topp varje helg och fokus låg bara en vecka fram. I början gick det bra men allt eftersom jag inte fortsatte med min träning som tidigare blev jag i sämre form för varje vecka som gick och när jag sedan skulle vara i from var den som bortblåst typiskt nog. Därav har jag nu då tränat lite mer som jag gör under vintern för att bygga upp grunden igen och när jag släpper upp träningen endast för VM och O-ringen gör det ju inget om jag är dålig 3 veckor senare eftersom det då är några tävlingar.

För att inte tappa träningslusten och förmågan att tu ut mig på de träningar jag skall göra det har jag också försökt få fram lite mer motivation då jag känt att den där glöden för att pressa mig hela vägen. Har varit på den gamla klassikern Liseberg och åkt berg- och dalbanor samt spelat på olika lyckohjul. Innan VM har jag dessutom bokat resa till Tour de France för att kolla på en bergsetapp den 11 juli för att kunna kom inspirerad att prestera utifrån mina förberedelser på VM. Så nu kör vi!

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *